Interview met transitiemanager Chantal Hogeling over Schijf van 5 op de Ronde Vleugel
Schijf van 5 op de Ronde Vleugel: samen doen,
samen leren, samen ervaren
De zorg
zoals die jarenlang georganiseerd is, staat voor grote veranderingen. Bij de
Posten in Enschede wordt dit duidelijk zichtbaar op de Ronde Vleugel, een locatie
waar het experimenteren en vernieuwen centraal staat. Maar waarom is deze
transitie nodig? En wat betekent dit voor klanten, hun families, medewerkers en
vrijwilligers? Transitiemanager Chantal Hogeling, die samen met een team van
koplopers deze veranderingen leidt, vertelt openhartig over de plannen,
uitdagingen en dromen voor de toekomst.
Minder
zorgprofessionals, hogere eisen en veranderende wensen van klanten maken het
noodzakelijk om anders te werken. “Met deze transitie willen we zorg en
ondersteuning bieden die écht past bij onze klant als mens,” legt Chantal uit.
“De klassieke manier van werken richt zich vaak op wat mensen niet meer kunnen,
op zorg. We willen dat omdraaien en kijken naar wat mensen nog wél kunnen,
samen met hun families en ons team.”
De Ronde
Vleugel is bij uitstek geschikt om hiermee te experimenteren. Door de
verbouwing wordt de vleugel een zelfstandige locatie. “Dat gaf ons de kans om
na te denken: als we toch opnieuw beginnen, waarom dan niet op een manier die
past bij de toekomst van de zorg?”
Koplopersgroep
Chantal werkt
sinds anderhalf jaar weer bij de Posten, nu als transitiemanager van de Ronde
Vleugel, maar haar band met de organisatie gaat verder terug. “Ik heb hier
jaren als verpleegkundige gewerkt, vooral tijdens nachtdiensten. Het geeft me
een sterke band met het werkveld en de collega’s.”
Ze
wordt in dit project ondersteund door een gemotiveerde koplopersgroep die
bestaat uit Marianne en Monique (leidinggevenden), Bianca (coördinator welzijn),
Nathalie (Gz-psycholoog) en Mardy (strategisch adviseur communicatie). “Als
koplopersgroep brengen we structuur aan, zorgen we dat de visie van de Posten wordt
vertaald naar concrete stappen en blijven we in gesprek met iedereen die dit
proces raakt,” zegt Chantal. “We krijgen hier de vrijheid om groot te denken,
creatief te zijn en samen met het team op de afdeling ideeën om te zetten in
concrete stappen.”
Wat houdt
de transitie in?
De kern van
de verandering draait om het centraal stellen van wonen, niet zorg. “Je blijft
jezelf, ook als je bij ons komt wonen,” zegt Chantal. “Of dat nu betekent dat
je je eigen koffie zet of bepaalt hoe laat je je dag begint. Net zoals thuis.”
De traditionele scheiding zoals we die tot nu toe kennen tussen afdelingen voor
klanten met dementie en somatische zorgvragen wordt losgelaten, zodat klanten
met verschillende zorgvragen samen kunnen wonen. Dit vraagt ook om een andere
manier van organiseren. Hierin staat de nieuwe werkwijze de
Schijf van 5 centraal.
Blauwdruk
voor de toekomst
De transitie
begon in september 2024 met de vorming van de koplopersgroep met vervolgens een
aantal bijeenkomsten om de visie op de Ronde Vleugel en de toe te passen werkwijze
van de Schijf van 5 te delen met
medewerkers. Het doel is om binnen drie jaar een volledig nieuw zorgconcept te
ontwikkelen dat niet alleen op De Ronde Vleugel werkt, maar als blauwdruk kan
dienen voor andere locaties van de Posten. “Dat betekent niet dat dit elders
bij de Posten niet gebeurt, hoor. In de wijk wordt al voor een groot deel volgens
de richtlijnen van de Schijf van 5 gewerkt.”
De rol van
woonbegeleiders en persoonlijk begeleiders
Een belangrijke verandering is de komst van woonbegeleiders en persoonlijk
begeleiders. Deze collega’s hebben een grote affiniteit met de zorg, maar zijn
niet altijd specifiek opgeleid binnen de zorg. In januari 2025 zijn de eerste woonbegeleiders gestart. Zij staan dicht bij de klanten en richten zich op de aandachtsgebieden
van de Schijf van 5. Dat begint met de vraag: wat kan de klant nog zelf, wat
heeft hij of zij daarvoor nodig en hoe kunnen klanten meer ‘samenredzaam’
worden? Ook besteden zij aandacht aan de inzet van (technologische) hulpmiddelen, de rol van familie en naasten, het netwerk en
vrijwilligers. De woonbegeleiders gaan een brugfunctie vervullen tussen welzijn
en zorg. Hierdoor krijgen verpleegkundigen en verzorgenden meer ruimte om zich
te richten op de zorg die hun expertise vereist. Ook hier geldt: we overleggen
met elkaar welke taken dat zijn.”
Daarnaast
komen er persoonlijk begeleiders, die expertise meebrengen vanuit andere
sectoren zoals de VG- en GGZ-zorg. “Zij vullen onze teams prachtig aan,” legt
Chantal uit. “De persoonlijk begeleiders krijgen een coördinerende rol in de
zorg. Ze ondersteunen zowel in persoonlijke verzorging als bij de begeleiding
tijdens de dag en activiteiten. Daarnaast kunnen ze mogelijk ook
verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Het is een waardevolle toevoeging,
omdat zij zowel de zorg als het welzijn van klanten naar een hoger niveau
tillen.”
Wat merken
klanten en families?
De transitie
biedt klanten meer vrijheid en een plek waar ze zichzelf kunnen blijven. “We
willen niet dat mensen opeens ‘bewoner van de Posten’ worden, alsof ze hun
identiteit verliezen. Het gaat erom: wat is belangrijk voor jou? Dat verschilt
per persoon,” legt Chantal uit.
Familie en
naasten worden actief betrokken. “Het is vaak een emotionele stap als een
naaste hier komt wonen. We willen dat families zich welkom voelen en een rol
krijgen in het dagelijks leven op de afdeling. Dat helpt niet alleen bij het
aanpassen en het opnieuw vormen van hun relatie, maar versterkt ook de band met
hun dierbare.”
Samen
doen, samen leren
De transitie
draait volledig om samenwerking. “We doen dit samen met collega’s, klanten,
families en vrijwilligers,” zegt Chantal. “Inmiddels hebben we drie keer een
bijeenkomst georganiseerd voor de medewerkers van De Ronde Vleugel met
workshops over de Schijf van 5 en waarin we besproken hebben waarom deze
veranderingen nodig zijn. Het idee is dat we samen ontdekken wat werkt.”
Een
inspiratiebron voor deze aanpak zijn de ervaringen uit de Proeftuinen. “Daar
hebben we geleerd om teams de ruimte te geven om zelf aan te geven wat ze nodig
hebben. Geen top-down benadering, maar juist het team laten pionieren. Als iets
niet werkt, passen we het aan.”
Succes
meten
Chantal en
haar team werken met een creatieve aanpak om doelen te stellen. “We noemen onze
onderwerpen ‘diamanten’. Elk onderwerp krijgt een doel op middellange termijn,
meestal niet langer dan anderhalf jaar. Vervolgens worden er doelen gesteld die
op korte termijn, bijvoorbeeld drie weken, te halen zijn. Door het klein te
maken, kun je sneller successen vieren en blijft iedereen gemotiveerd. Alles
wat we doen is zichtbaar in onze transitieruimte op posters en post-its aan de
muur. Er zijn geen verborgen computerdocumenten of onzichtbare afspraken.”
Wanneer is
de transitie geslaagd?
Chantal heeft
een helder beeld. “Het is geslaagd als klanten zeggen dat ze zich gezien
voelen, als families merken dat we hen ondersteunen en als collega’s plezier
hebben in hun werk. Dat is waarom we dit doen.” De Ronde Vleugel is een
experiment, maar ook een voorbeeld. “We hopen dat dit concept op termijn in de
hele organisatie wordt doorgevoerd. Bij de Posten durven we groot te dromen. En
dat maakt me trots.” Met deze aanpak laat de Ronde Vleugel zien dat vernieuwing
in de zorg mogelijk is en een kans biedt om samen te leren en te groeien. Zoals
Chantal zegt: “We doen het samen, en dat maakt het waardevol.”
Chantal Hogeling
14 februari 2025
> Meer nieuws in het
nieuwsarchief